Laboratoire de Recherches sur les Cultures Anglophones, UMR 8225

Partenaires

CNRS
Université Paris Diderot- uspc

Search




Home > Members > Faculty

Catherine Bernard

published on , updated on

Title: Professor of English literature and visual studies

Email

CV

Research Themes:

  • Contemporary English fiction
  • Modern and contemporary art
  • Modernism
  • History of modern aesthetics
  • Politics of aesthetic forms

Current Projects:

Catherine Bernard is currently working on the edition of a volume of essays—New Objects of Visibility—deriving from the collective work of the “Imaginaires contemporains” LARCA seminar.

Education and Academic Positions:

  • Former student at the École Normale Supérieure of Fontenay-St Cloud (1982-1986)
  • 1985: “Agrégation” of English
  • 1991 : Ph.D., Université Sorbonne Nouvelle — Paris 3 : La représentation précaire : essai d’analyse trans-artistique appliquée aux œuvres de Graham Swift et de Francis Bacon.
    Published in a revised form as Graham Swift. La parole chronique, Presses Universitaires de Nancy, 1991.
  • 1998 : Habilitation à diriger des recherches, Université Paris X — Nanterre : Dire et lire le présent : aspects de la fiction anglaise contemporaine et de son interprétation.
  • 1991-1995 : Lecturer, Université d’Orléans
  • 1995-1999 : Lecturer, Université Paris Diderot — Paris 7
  • 1999-present : Professor, Université Paris Diderot — Paris 7

Administrative Responsibilities:

Research Supervision:

  • 20th / 21st centuries English fiction
  • Modern and contemporary British art
  • Contemporary visual culture

Selected Publications:books and monographs

  • Graham Swift. La parole chronique, Presses Universitaires de Nancy, 1991 (111 pp.).
  • Pride and Prejudice de Jane Austen : dans l’œil du paradoxe, Paris : Ellipses, 2000 (128 pp.).
  • Mrs Dalloway de Virginia Woolf. , Paris : Gallimard, coll. Foliothèque, 2006 (239 pp.).
  • Matière à réflexion. Du corps politique dans la littérature et les arts visuels britanniques contemporains, Paris : Presses de l’Université Paris-Sorbonne, coll. Mondes anglophones, 2018 (362 pp.).

Translations and critical editions

  • Flush, traduction, notice et notes, in Jacques Aubert (ed.), Virginia Woolf, Œuvres romanesques, Paris : Gallimard, coll. La Pléiade, 2012, vol. II, pp. 617-718, pp. 1405-1437.
  • Virginia Woolf, Essais choisis, traduction et édition critique. Paris : Gallimard, coll. Folio classique, 2015 (533 pp.).

Articles (selection of recent publications)

  • « Âmes sensibles s’abstenir : violence à / de l’art contemporain. À propos de Gillian Wearing, Damien Hirst, les frères Chapman & co. », Marc Amfreville, Aloysia Rousseau et Armelle Sabatier (eds.), « Écriture de la violence », Sillages critiques n°22, 2017. https://sillagescritiques.revues.org/4846
  • “The Barest of Lives: Looking at War from the Heart of Things in Harry Parker’s Anatomy of a Soldier (2016)”, “Bare Lives”, Jean-Michel Ganteau et Christine Reynier (eds.), Études britanniques contemporaines, n°53, 2017. http://journals.openedition.org/ebc/3932
  • “In the Turbine of Experimentation: Tate Modern and the New (?) Rationale of Collective Performance,” Anne-Laure Fortin-Tournès, Hélène Lecossois, Brigitte Félix (eds.), “Experimental Art”, Angles. French Perspectices on Experimental Art, mars 2018. http://angles.saesfrance.org/index.php?id=1332

Publications and Papers in the Online Archive HAL

Actualités News

contacts contacts