Laboratoire de Recherches sur les Cultures Anglophones, UMR 8225

Partenaires

CNRS
Université Paris Diderot- uspc

Rechercher




Accueil > Seminars > Camera Memoria : Histories of Photography

Camera Memoria - Histories of Photography

publié le , mis à jour le

Camera Memoria, seminar on the histories of photography, begins its third season in February 2019. Papers are given in French and English. Meetings will take place at Université Paris Diderot and are open to the public.

Organizers : Camille Rouquet & Carolin Görgen

Contact

The 2019 program is available here.

The seminar has a website, https://camemoria.hypotheses.org, which includes summaries of the presentations. We also encourage the submission of short articles and research proposals.

Archive of Past Programs

Program 2017-2018

Friday, 24 November 2017, 14-16h : La photographie en partage

Campus Paris Diderot, bât. Olympe de Gouges, sale 340

  • Jean Kempf, Université Lyon 2 – Quel public pour le documentaire photographique ?
  • Patrick Pecatte, École des Hautes Études en Sciences Sociales – Les premières publications des photos de Robert Capa sur le débarquement en Normandie

Friday, 19 January 2018, 14-16h : L’archive photographique – du local au national

  • Emmanuel Falguières, École des Hautes Études en Sciences Sociales – L’adolescent photographe, étude de cas pour penser l’image de la localité (Kansas, 1909-1912)
  • Davide Nerini, Université de Lausanne – La photographie dans le système bibliothécaire états-unien autour de la Deuxième Guerre mondiale

Friday, 23 February 2018, 14-17h : Repenser le Pictorialisme

  • Julien Faure-Conorton, École des Hautes Études en Sciences Sociales – « L’accoucheur d’idées » : Alfred Stieglitz et la construction mémorielle du pictorialisme
  • Rachel Sailor, University of Wyoming – The Visual Poetics of Discordant Memory : Pictorialist Photographs of Native Americans in Twentieth-Century America
  • Carolin Görgen, Université Paris VII Denis Diderot – “Out here it is different” – re-approaching definitions of Pictoralism through the lens of the California Camera Club

Friday, 23 March 2018, 14-16h : Les minorités exposées

  • Ellen Handy, City College of New York – Between Collective Memory and the Usable Past : Doris Ulmann’s Fine Art Ethnography​
  • Olivier Maheo, Université Sorbonne Nouvelle – Somebody, somewhere, wants your photography !

Friday, 4 May 2018, 14-17h : Agency et emancipation en photographie

  • Alice Detjen, Universität Oldenburg – The Mother and the House : Sites of inception in Julia Margaret Cameron’s Photography
  • Amélie Pierre, Université de Namur – Photographie et minorité : des promesses modernes d’émancipation par l’imaginaire à une pragmatique de l’agency
  • Jacob Birken, Kunsthochschule Kassel – Ten Views Down Sacramento Street, 18. April 1906

Friday, 1 June 2018, 14-17h : L’image de la nation

  • Claire Gallien, Université Paul-Valéry Montpellier III – From Hollowed Space to Resurfacing Shadows. Orientalist Landscapes, Imperial Erasures, and the Politics of Reappearance in Emily Jacir’s, Fazal Sheikh’s, and Jananne Al-Ani’s Photography
  • Feargal Fitzpatrick, National College of Art and Design, Dublin – Contested Ground : Photographs as Clouded Memory
  • Catherine De Lorenzo, University of New South Wales – Imaging Australia in the nineteenth century French illustrated press

Program 2016-2017

20 January 2017 : 14h-16h : Revisiter l’archive photographique

  • Eliane de Larminat, Université Paris Diderot – Intégration ethnique des logements sociaux de Chicago et photographies « interraciales » (1942-1954) : quel rapport chercher entre le fait historique et l’image ?
  • Mathilde Bertrand, Université Bordeaux Montaigne – The photographic archive of the British Community Development Projects (1969-1978) : questions on documentary representation and activism in the context of the archive

24 February 2017, 14-16h : Mise en perspective des théories de la photographie

  • Professeur invité : François Brunet, Université Paris Diderot – présentation de l’ouvrage La photographie histoire et contre-histoire (Presses Universitaires de France, 2017)
  • Camille Joseph, Université Paris 8, & Anais Mauuarin, Université Paris 1 Panthéon- Sorbonne – Mémoire de l’anthropologie, mémoire des peuples : apports anglo-saxons pour l’étude des photographies de l’anthropologie
  • Kris Belden-Adams, University of Mississippi – Memory-Embalming No More : Digital Vernacular Social-Media Photographs and the Reframing of Remembrance

31 March 2017, 14-16h : Le médium photographique et la conscience identitaire

  • Matthew Fox-Amato, University of Idaho – Portraits of Power and Endurance : Photography and Slavery in the American South, 1839-1861
  • Lise Delmas, Université de Bretagne Occidentale – « Our history is far stranger than you suspect » : usages de la photographie dans la construction de l’histoire africaine-américaine

21 April 2017, 14-16h : Le naturel en photographie

  • Céline Rolland Nabuco, Université Paris-Est Créteil – Camera hunting, wildlife photography et conservation aux Etats-Unis à travers quelques textes
  • Géraldine Chouard, Université Paris-Dauphine – Francesca Woodman : (En) mémoire d’une météore

26 May 2017, 14h-16h : L’appareil comme outil de mémoire

  • Jennifer Greenhill, University of Southern California – The memory work of color c. 1969 : Gordon Parks’s theory of “beautiful” picturing
  • Michael Berkowitz, University College London – American Jews, photography, and moviemaking : New perspectives on visual culture of the Second World War

23 June 2017, 14-16h Repenser le territoire

  • Chiara Salari, Université Paris Diderot – Beyond wilderness : landscape re-photographic practices and the American West
  • Adriana De Angelis, University of Naples "Federico II" – The changing face of New York through photography
Actualités News

contacts contacts